خانه » سرگرمی » آموزش » علایم بیماری ایدز چیست؟

علایم بیماری ایدز چیست؟

ایدز یک بیماری کشنده است که توسط ویروس HIV ایجاد می‌شود و با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند.

نخستین مورد ابتلا به ویروس HIV در جهان در سال ۱۹۸۱ میلادی مشاهده شد و تا به امروز، هر سال سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به شمار مبتلایان به این بیماری در جهان افزوده می شود و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مبتلایان نیز در سال، جان خود را از دست می دهند.

این ویروس، تاکنون نزدیک به بیش از ۶۸ میلیون نفر را در جهان آلوده ساخته که عده زیادی از آنان که در مراحل شناخت اولیه این ویروس به آن مبتلا شدند، جان خود را از دست داده اند.

متخصصان در این زمینه عنوان می کنند که در ابتدای شناخت این ویروس، اعتیاد تزریقی عمده علت ابتلا به ایدز بود در حالیکه امروزه، این الگو به سمت تماس جنسی نامطمئن در حال تغییر است.

به دلیل اهمیت این بیماری واگیر، هر ساله اول دسامبر بنام روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است.

شعار امسال سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی ایدز ‘ دسترسی به آموزش، پیشگیری، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است ‘ می باشد که شعار بسیار گسترده ای است.

دهم آذر مصادف با اول دسامبر و بهانه خوبی برای شناسایی بیشتر بیماری کشنده ایدز به همگان است.

از اینرو به گفته کارشناسان، مشارکت در اطلاع رسانی، گسترش خدمات پیشگیری و درمان و پرهیز از انگ و تبعیض تا حدود زیادی در شناسایی و درمان مبتلایان به بیماری ایدز و کنترل ویروس HIV موثر می باشد.

پزشکان با تاکید بر اینکه رفتارهای پرخطر احتمال ابتلا به ایدز را در افراد ایجاد می کند نه زندگی درکنار افراد مبتلا به HIV ، معتقدند افراد می توانند با محافظت در برابر این ویروس، گام مهمی در راستای کنترل بیماری ایدز درجامعه بردارند.

واکسن و درمان قطعی برای بیماری ایدز وجود ندارد و باید پیشگیری و مراقبت در دستور کاری تمامی افراد به منظور عدم ابتلا به این بیماری قرار گیرد.

همچنین از نقش برجسته خدمات مشاوره ای درخصوص بیماری ایدز که هم اکنون در تمامی مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در تمام مناطق کشور ارایه می شود، نمی توان غافل شد، چرا که این مراکز با انجام محرمانه مشاوره با افراد و انجام تست HIV از آنان بصورت رایگان، نقش مهمی در شناسایی و کنترل این بیماری در جامعه و در میان افراد دارند.

کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه روز پنجشنبه درخصوص بیماری ایدز به ایرنا گفت: ویروس HIV با ارتباطات عمومی از قبیل روبوسی، دست دادن، خوردن و آشامیدن، نیش حشرات و … منتقل نمی شود، پس نباید افرادی که عموما هم بصورت بی گناه به این ویروس HIV مبتلا شدند مانند کودکان، همسران افراد مبتلا و … از جامعه طرد شوند.

دکتر حسین بیگلری درخصوص علایم این بیماری، اظهارکرد: ویروس HIV در ابتدا در ظاهر هیچ فردی مشخص نیست و ماهها طول می کشد تا این ویروس تکثیر یابد و پس از سالها بتواند خودش را در مقابل تستهای آزمایشگاهی نشان دهد.

وی ادامه داد: ممکن است فرد مبتلا، سالها با این ویروس بدون هیچگونه علامتی زندگی کند، اما به مرور زمان این ویروس در داخل گلبولهای سفید بدن تکثیر پیدا می کند و این گلبولها کم کم از بین رفته و علایم پیشرفت HIV شامل کاهش توانایی سیستم ایمنی، ابتلا مکرر افراد به عفونتهای فرصت طلب قارچی، برفکی و هوازی، خوب نشدن زخمها و کم شدن تعداد گلبولهای سفید بطور شاخص CD4 در بدن مشاهده می شود.

بیگلری گفت: اگر تعداد این CD4 ها که معمولا بطور طبیعی ۱۵۰۰ عدد در بدن است به زیر ۲۰۰ عدد برسد، فرد وارد فاز ایدز شده است.

وی افزود: ورود به فاز ایدز، مرحله نهایی ابتلا به این بیماری است که در این مرحله انواع و اقسام علایم بالینی در فرد مبتلا بروز می کند.

این پزشک کرمانشاهی ایجاد دانه های سیاه رنگ در داخل دهان و بدن، عفونتهای تنفسی با میکروبهای ناشایع و فرصت طلب، ابتلا به بیماری سل، بروز انواع سرطانهای مرتبط با کاهش سیستم ایمنی و بروز دیگر بیماریها در بدن را از مهم ترین علایم ابتلا به بیماری ایدز در افراد عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه فرد مبتلا به ایدز بواسطه خود این بیماری جان خود را از دست نمی دهد، افزود: مبتلایان به ویروس HIV بواسطه بروز دیگر بیماریها و ناتوانی سیستم دفاعی بدنشان در مقابل این بیماریها فوت می شوند که سل، سرطانها و انواع عفونتهای فرصت طلب، قارچی وانگلی شایعترین این بیماری هاست و فرد مبتلا به ایدز به تابلوی این بیماریها جان خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون راه درمان قطعی برای درمان بیماری ایدز کشف نشده است ، گفت: دارویی ایرانی بنام ‘ آیمد ‘ ساخته شده که این داروی گیاهی از قابلیت بالا بردن سلولهای CD4 (که نقش بسیار مهمی در مبارزه با میکروبها دارد) برخوردارست و می تواند طول عمر این بیماران را افزایش دهد.

بیگلری افزود: همچنین داروهای ضد ویروس دیگر هم بمنظور افزایش طول عمر در بیماران مبتلا به ایدز تجویز می شود که باعث افزایش تعداد گلبولهای سفید در بدن این افراد بطور موقت و بالا بردن طول عمر و کیفیت زندگی آنها به طرز محسوسی می شود.

وی گفت: گاهی اوقات نیز درمان پیشگیری از هفته ۲۴ بارداری در زنان حامله ایی که مبتلا به ویروس HIV هستند، صورت می گیرد که این امر سبب می شود نوزادان این مادران به این ویروس کشنده مبتلا نباشند.

وی افزود: بکارگیری این روش در ایران از موفقیت چشمگیری برخوردار بود و تا حدود زیادی از تولد نوزدان HIV مثبت، پیشگیری کرده است.

این پزشک درخصوص میزان طول عمر بیماران مبتلا به ایدز گفت: طول عمر افراد از زمان ورود ویروس HIV به بدن آنها با توجه به سیستم ایمنی فرد، کپی برداری ویروس و دسترسی به درمانهای مختلف از ۱۰ تا ۲۰ سال در میان بیماران متفاوت است.

بیگلری انتقال از طریق خون آلوده، از مادر آلوده به نوزاد و برقراری تماسهای جنسی نامطمئن را از مهم ترین راههای ابتلا و انتقال ویروس HIV خواند و افزود: بواسطه پالایش فرآورده های خونی و تجویز داروهای ضد ویروس برای مادران باردار آلوده، میزان انتقال ویروس HIV از طریق این دو عامل تا حدود زیادی کنترل شده و انتقال از طریق تماسهای جنسی پرخطر و بدون حفاظ نگران کننده است.

وی آموزش، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم درخصوص ماهیت بیماری ایدز و خودداری از مصرف مواد روانگردان و الکل بعنوان پیش زمینه رفتاریهای غیر معقولانه را از مهم ترین راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز عنوان کرد.

کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه درخصوص وضعیت کنترل بیماری ایدز در ایران، گفت: در طی سالهایی که اقدامات غربالگری و تشخیصی درخصوص این بیماری در کشورانجام می شود، تعداد زیادی از بیماران مبتلا شناسایی شدند، اما به تدریج با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به مردم در زمینه ایدز، سیر شناسایی موارد جدید کمتر شد و الگوی ابتلا به این ویروس نیز تغییر یافت.

وی گفت: این بدان معناست که این بیماری به سمت رفتارهای فرد در حال حرکت است و تعداد بیماران مبتلای شناسایی نشده، ممکن است بسیار بیشتر از آمار اعلام شده باشد که بخاطر انگ این بیماری تاکنون برای انجام تست مراجعه نکرده و شناسایی نشده اند.

کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه ، آمار مبتلایان شناسایی شده در ایران را ۲۱ هزار و ۹۸۰ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد ۲۹۰۰ نفر از این افراد مربوط به استان کرمانشاه هستند.

این در حالیست که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، آمار مبتلایان شناسایی شده در استان را یک هزار و ۹۸۲ نفر عنوان کرد.

دکتر صمد نوری زاد گفت: ۹۴ درصد مبتلایان به ایدز در استان را مرد و مابقی را زنان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: یک هزار و ۴۷۵ نفر از مبتلایان به ایدز استان کرمانشاه مجرد و مابقی متاهل هستند.
وی در خصوص نحوه ابتلای این افراد به این بیماری، گفت: ۹۰ درصد این بیماران از طریق تزریق سرنگ های آلوده و بیش از ۵/۵ درصد نیز از طریق آمیزش جنسی کنترل نشده به ایدز مبتلا شده اند.

نوری زاد بیشترین کانون ابتلا به بیماری ایدز در استان را زندان ها و مراکز بازپروری عنوان کرد.
وی گفت: در برنامه شمارش CD4 که قابلیت تعیین علل اصلی ابتلا و وضعیت آتی بیماران را نشان می دهد، به بررسی وضعیت بیماران ایدزی استان پرداخته ایم که تاکنون برای یک هزار و ۳۵۰ نفر این شمارش انجام شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، شهرستان کرمانشاه را با یک هزار و ۷۸۷ مبتلای به ایدز، آلوده ترین نقطه استان عنوان کرد و در عین حال شهرستان پاوه را به دلیل عاری بودن از بیمار ایدزی، پاکترین شهرستان استان عنوان کرد.

وی گفت: هم اکنون در کشور۲۱ هزار و ۸۹۰ نفر مبتلا به ایدز وجود دارد که این رقم در جهان به ۳۳ میلیون نفر می رسد.

اما آنچه در زمینه بیماری ایدز دارای اهمیت است افزایش سطح آگاهی افراد از راههای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز در جامعه می باشد ، چراکه همه با هم تا ریشه کنی این بیماری، باید پیشگام شویم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *